Saturday, December 17, 2011

Nasi kenduri jam 4 petang

Segala Puji Bagi Allah


Walaupun saya fikir kesibukan esaimen dan program yang berderet tidak memungkinkan saya mengunjungi hari bahagia sahabat saya, tapi bila Allah dah tuliskan, saya tetap berjaya menjejak ke rumah beliau.

"Majlis sampai pukul berapa?"

"Oh, pukul 4" ujar saya setelah menelek kad undangan. Jam sekarang 3.40p.m. 

Maka, jadilah kami tetamu paling akhir dapat bersalam dengan pengantin. Seronoknya jadi yang lambat ialah, dapat bersembang dengan pengantin lebih lama..

Saya suka makan nasi kenduri, ianya sedap luar biasa. Ya, satu kerana percuma, satu lagi, kerana PERASA kebahagiaan itu masuk di celah-celah nasi kenduri itu. 


Ini hidangan bagi tetamu terakhir seperti saya dan rakan-rakan.  (Selepas saja kami ambil makanan, semua bekas itu diangkat!)


Sirap kenduri pukul 4 petang ini masih lagi segar dan warnanya masih menawan. Jangan sesekali prejudis dengan sirap kenduri ya!



Walaupun simple, tapi saya suka. Usai membilas tangan, bila saya meraup tangan saya ke muka, bau  masak rebung itu masih melekat di jemari saya. Bau ini mengingatkan saya pada umi, abah dan kampung Dan tiba-tiba saya rasa sayang nak basuh tangan ni dengan sabun, nanti hilang bau yang nostalgia  ini! Teruknya!

Sedikit gambar dari tempat kejadian, (saya tak berani upload gambar pengantin tanpa izinnya,)
gambar ini saja bolehkah?



Gubahan coklat yang kreatif, bumbung rumah itu dibuat dari kuaci! 


dan..


Kiri atau kanan?
Ya, tak syak lagi, kami sesat. Itulah antara sebab sampai lewat..

Sebelum pulang kami diberi ini..


Apa pun, jangan diamalkan datang lewat majlis, kecuali kami yang berlagak seperti orang penting dan rapat dengan pengantin (senyum)

Oh, saya punya soalan, bila kamu datang sebagai tetamu,ke kenduri kahwin,  adakah kamu akan berpeluang duduk di pelamin?

~saya pasti jawapannya TAK

Adakah kamu dapat selalu berpeluang ada dalam celah-celah gambar pengantin?
~Tidak bukan?

Jadi yang kamu dapat ialah?
Makan.
Kan?

Jadi bila tiba hari bahagia kamu, mengapa tidak kita membahagiakan tetamu kita dengan memberi hidangan yang sedap dan berkat sehingga kebahagiaan kamu dapat dikongsi bersama tetamu?
Pelamin, Baju cantik, sewa jurugambar yang mahal.. semua itu untuk hanya untuk kepuasan MATA semata.Tak masuk dan bertukar menjadi darah daging pun. Juga tak dapat dirasai oleh semua tetamu pun.

YANG SEKALI ITULAH YANG DICARI KEBERKATANNYA

Semoga kita sentiasa dalam redhaNya.

Leave a Reply

 
 

Recent Comments

Dengar

Maher Zain ft. Irfan Makki_I Believe

Powered by mp3skull.com

Followers

siapa datang?

About Me