Wednesday, October 12, 2011

Lelah melihatnya




Ini cara penyediaan Cig kofte yang asli. dari masyarakat Turki. caranya lebih santai dan yakin.


Walaupun satu patah kata pun saya tak dapat fahami yang dikatakan.. saya cuba menghadamnya.
Tapi cukup dengan melihatnya, kita dapat tahu, bukan mudah menghasilkan makanan ini. makanan pengorbanan. Makanan yang mengundang berita gembira buat pasangan yang menantikan cahaya mata.Ibrahim dan Siti Sarah. peristiwa yang tersurat dalam surah Hud ayat 69-73


Dan sesungguhnya telah datang malaikat utusan-utusan Kami kepada Nabi Ibrahim, dengan membawa berita yang mengembirakan. Lalu mereka memberi salam dengan berkata: "Salam sejahtera kepadamu (wahai Ibrahim)". Nabi Ibrahim menjawab: "Salam sejahtera kepada kamu". Maka tidak beberapa lama selepas itu, ia membawa jamuan untuk mereka: seekor anak lembu yang dipanggang.


Maka apabila ia melihat tangan mereka tidak menyentuh hidangan itu, ia merasa pelik akan hal mereka serta merasa takut dari keadaan mereka. (Melihat kecemasannya) mereka berkata: "Janganlan engkau takut wahai Ibrahim, sebenarnya kami ini diutus kepada kaum Lut (untuk membinasakan mereka)".




Dan isterinya pada ketika itu berdiri (mendengar), lalu ia ketawa (kerana hilang perasaan takutnya). Maka Kami pun memberikan berita yang menggembirakan kepadanya (melalui malaikat itu), bahawa ia akan mendapat seorang anak: Ishaq, dan sesudah Ishaq, (ia pula akan mendapat seorang cucu): Ya`qub.


Isterinya berkata: "Sungguh ajaib keadaanku! Adakah aku akan melahirkan anak padahal aku sudah tua, dan suamiku juga sudah tua? Sesungguhnya kejadian ini suatu perkara yang menghairankan".


Malaikat-malaikat itu berkata: "Patutkah engkau merasa hairan tentang perkara yang telah ditetapkan oleh Allah? Memanglah rahmat Allah dan berkatNya melimpah- limpah kepada kamu, wahai ahli rumah ini. Sesungguhnya Allah Maha terpuji, lagi Maha Melimpah kebaikan dan kemurahanNya".


Leave a Reply

 
 

Recent Comments

Dengar

Maher Zain ft. Irfan Makki_I Believe

Powered by mp3skull.com

Followers

siapa datang?

About Me